بروزرسانی : 1398/05/01
جستجو
Menu

تاریخچه

توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهم‌ترین فرامین مورد تأکید در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران می‌باشد. با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان، رفع همپوشانی بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهم گردید. ازاین‌رو بر اساس ابلاغ اساسنامه تشکیل سازمان در تاریخ 22/5/91 و بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، با تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر کشور، سازمان بیمه سلامت ایران در تاریخ اول مهرماه سال 91 تشکیل شد تا به‌این‌ترتیب خدمات پایه سلامت به‌طور یکسان به‌تمامی مردم در قالب یک سازمان ارائه شود.

بیشتر بخوانید...

به‌این‌ترتیب همه جمعیت 75 میلیونی کشور از یک بیمه پایه‌ای درمان برخوردار می‌شوند و دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمان در کشور نخواهد بود. بر همین اساس از اول مهرماه 1391 سازمان بیمه سلامت ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و مأموریت یافت انجام اقدامات لازم را به‌منظور تمرکز کلیه امور بیمه سلامت در سازمان از طریق تجمیع سریع بخش‌های بیمه‌های درمانی کلیه صندوق‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه اساسنامه سازمان به انجام رساند تا به‌این‌ترتیب اهداف عالیه مدنظر قانون‌گذار ازجمله تجمیع منابع مالی سلامت، رفع هم‌پوشانی بیمه‌های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت، تأمین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان‌سازی سیاست‌ها و روش‌های اجرایی حوزه بیمه سلامت، تشکیل امور مراکز طرف قرارداد، تشکیل پرونده سلامت، فعال‌سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به 30% محقق شود. لذا ضرورت دارد با عنایت ویژه به نکات ذیل به‌عنوان مهم‌ترین اصول راهبردی و خط‌مشی سازمان، زمینه وصول به اهداف متعالی تبیین شده را فراهم نماییم:
1- تکریم کارکنان به‌عنوان سرمایه‌های سازمان و توجه ویژه به جایگاه کارشناسی 2- تعامل و همکاری با کلیه ذینفعان و شرکای سازمان به‌ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی و تأمین‌کنندگان خدمات سلامت در راستای بهبود استانداردها و روابط فی‌مابین با رویکرد ارتقاء مستمر فرایندهای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و ایجاد همسویی در اجرای یکی از بزرگ‌ترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور که متضمن دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و از اهداف دولت خدمتگزار می‌باشد 3- مدیریت و راهبری مقتدرانه برنامه ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع در چارچوب نظام بیمه سلامت کشور، سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی ستاد کشوری و لزوم پیشگیری از هرگونه اختلال درروند برنامه 4- بهبود نظام اقتصادی بیمه سلامت با شناسایی و تأمین منابع جدید، تجمیع منابع حوزه سلامت در سازمان و ایجاد بسترهای لازم برای وصول به‌موقع درآمد و رسیدن به نقطه تراز منابع و مصارف برای انجام مقتدرانه و به هنگام مأموریت‌های سازمان با اجرای مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه در جهت کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت و افزایش رضایتمندی مردم عزیز کشور 5- استقرار نظام خرید راهبردی، اصلاح و بهبود فرایندهای سازمان بیمه سلامت با مشارکت کلیه ذی‌نفعان، افزایش رضایتمندی مردم و ارتباط منطقی بین تأمین‌کنندگان خدمات و بیمه‌شدگان 6- ارتقاء و بهبود کیفی و کمی خدمات سازمان به‌طوری‌که بیمه‌شدگان کلیه صندوق‌های ادغامی با افزایش کیفیت خدمات نسبت به قبل مواجه شوند و جای نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد 7- ساماندهی و بهبود ساختار سازمان و کارگزاری‌ها در راستای اجرای مأموریت‌های جدید و کاهش تصدی‌گری  8- طراحی مدل‌های مؤثر در بهبود فرایند نظام ارائه خدمات سلامت به جامعه در هر سه سطح بیمه پایه و مکمل، با توجه به تعدد روش‌های فعلی 9- اهتمام جدی در بهره‌مندی از سامانه پرونده الکترونیک سلامت بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه در سازمان 10- قصد قربت و استعانت از الطاف بیکران الهی در جهت صیانت از این تصمیم و اقدام بزرگ دولت با همفکری همه اندیشمندان، سیاست‌گذاران و برنامه ریزان کشور و به‌تبع آن ارتقاء شاخص‌های رفاه اجتماعی در سال‌های آتی.
لذا با توجه به این امر سازمان بیمه سلامت ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصوبات دولت خدمتگزار در راستای اجرای بند (ز) ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه به ارائه خدمات درمانی یکسان به بیمه‌شدگان در سراسر کشور می‌پردازد.

اهداف تشکیل

  • توسعه کمی و کیفی خدمات بیمه سلامت
  • دستیابی به پوشش فراگیر خدمات سلامت
  • دستیابی به پوشش عادلانه خدمات سلامت
  • کاهش سهم مردم (پرداخت از جیب یا o.o.p)
  • رفع هم پوشانی بیمه ای
  • بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع

خط مشی سازمان

سازمان بیمه سلامت ایران برای دستیابی به حداکثر میزان رضایتمندی بیمه‌شدگان، بر اساس محورهای سه‌گانه دسترسی عادلانه، سلامت‌محوری و حفاظت مالی، اهداف راهبردی ذیل را در نظر گرفته است:

خرید راهبردی خدمات سلامتخرید راهبردی خدمات سلامت
مشارکت در استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاعمشارکت در استقرار پزشک خانواده و نظام ارجاع
تامین منابع مالی پایدارتامین منابع مالی پایدار
استقرار کامل سازمان الکترونیکاستقرار کامل سازمان الکترونیک
استقرار راهنماهای بالینیاستقرار راهنماهای بالینی
افزایش کارایی و ارتقاء بهره وریافزایش کارایی و ارتقاء بهره وری
ایجاد خریدار واحد خدمات سلامت با محوریت سازمان بیمه سلامت ایرانایجاد خریدار واحد خدمات سلامت با محوریت سازمان بیمه سلامت ایران
پوشش اجباری و همگانی بیمه پایه سلامت پوشش اجباری و همگانی بیمه پایه سلامت
اطلاع رسانی کارآمد و ارتقاء سطح آگاهی های عمومیاطلاع رسانی کارآمد و ارتقاء سطح آگاهی های عمومی

لذا این سازمان متعهد است از استاندارد بین‌المللی ISO 9001:2015 و قوانين و مقررات جاري در فرآیندها و عمليات سازمان، به‌عنوان ابزار و الگوي نظام مديريت­ كيفيت استفاده نمايد و همواره كليه فعاليت­هاي خويش را با اين استاندارد منطبق سازد.

از کلیه همکارانم انتظار دارم ضمن پایبندی به مفاد این خط­ مشی و اجرای سیاست­ها، سازمان را در دستیابی به اهداف فوق یاری نمایند.